Het online interactief maken van televisieseries wordt al enkele jaren toegepast. Online media hebben nieuwe mogelijkheden voor producers en marketeers gecreëerd die 10 jaar geleden nog ondenkbaar waren. Zo zien we dat steeds meer televisieseries snel groeien op sociale media zoals Facebook en Twitter, en dat de interactie op deze platforms van kijkers ontzettend groot is. Er zijn dan ook veel succesverhalen, waaronder Love Island, BankGiro Miljonairs en First Dates.

Het internet heeft een stem gegeven aan iedere kijker, waarbij zij actief over programma’s mee kunnen praten. Enkele jaren geleden had je het met vrienden en familie wel over televisieprogramma’s of sprak je er bij het koffieapparaat met collega’s over. Door het internet kun je op ieder moment op programma’s die je kijkt reageren. En dat maakt het voor veel kijkers ook veel leuker om hun favoriete televisieseries te kijken. Naast social media zien we ook dat smartphone apps onder televisiekijkers steeds populairder worden. Want ook hier kan interactie van buitenaf worden toegevoegd, waarbij de engagement rondom het programma omhoog schiet.

Hoe ziet een app voor televisieseries eruit?

Het primaire doel van deze apps is om de kijker mee te nemen in het programma. Interactieve content wordt steeds belangrijker om hoge kijkcijfers te scoren. Door kijkers hier actief bij te betrekken, is de kans groter dat zij dagelijks of wekelijks op het programma afstemmen. Een goed voorbeeld is de applicatie van Love Island. Kijkers kunnen hun eigen mening over de deelnemers van dit programma delen door op hun favoriete of juist minst favoriete koppels te stemmen. Daarbij kunnen zij ook een stem uitbrengen op potentiële nieuwe deelnemers.

Het is hiermee te vergelijken met de interactie die Idols in haar beginjaren meebracht. Kijkers konden door middel van een SMS hun eigen favoriet kiezen. Op basis van deze stemmen werd uiteindelijk een winnaar gekozen. Het gemak van applicaties voor smartphones verlaagt de drempel in vergelijking met een SMS. Hierdoor kunnen meer mensen interactief met het programma meedoen.

De kruising van programma’s en applicaties

Het gebruik van een applicatie gedurende het uitzenden van een televisieprogramma helpt om meer kijkers betrokken te houden. Wanneer men invloed heeft op het programma, zijn zij hier emotioneel sterker bij betrokken. Zij zullen dus eerder afstemmen op de volgende uitzending. Dit is voor zenders zeer positief, omdat de kijkcijfers hierdoor sterk beïnvloed kunnen worden. Bovendien biedt het gebruik van smartphone applicaties de mogelijkheid om mensen te herinneren aan de komende uitzending.

Notificaties omtrent de komende uitzending zijn daarom essentieel om de betrokkenheid van kijkers te versterken. Er kunnen meldingen naar het scherm van de kijker worden gestuurd zodra de applicatie is geïnstalleerd, bijvoorbeeld met de tekst dat de uitzending over enkele minuten gaat beginnen. Maar ook op de lange termijn is dit positief voor de zender. Want zodra het nieuwe seizoen start, is er direct een groot aantal kijkers dat via deze notificaties kan worden benaderd. Dit biedt nieuwe kansen om het grote publiek bij de programma’s betrokken te houden en zo een vaste doelgroep op te bouwen die iedere week trouw afstemt om het programma te kijken.

Geschreven door Jessica Henneman

Delen

Laat een reactie achter

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.