De Efteling-app: een magische app voor blije bezoekers

De Efteling is een attractiepark in het Brabantse Kaatsheuvel waar alles draait om fantasie, magie en verwondering. De vele attracties in het park zijn gebaseerd op oude legendes, sprookjes en fabels. Jaarlijks komen er zo’n 5 miljoen bezoekers naar het park. Zij genieten van de magische attracties en wonderlijke shows.

In 1952 begon de Efteling als sprookjesbos. Sindsdien is het attractiepark in rap tempo blijven groeien. Vandaag de dag is het een internationale organisatie met indrukwekkende bezoekersaantallen. Het vleugje magie van het sprookjesbos ging door al die groei niet verloren. Een dagje Efteling is nog steeds een magische ervaring.

Case Efteling - Egeniq
Case Efteling - Egeniq

Efteling-app: realtime inzicht in wachttijden

Doordat het aantal bezoekers jaarlijks bleef stijgen, werden ook de rijen voor de attracties steeds langer. En als je als bezoeker iets niet wilt op zo’n leuke dag, dan is het lang wachten. Want hoe langer je in de rij staat, hoe minder attracties je op een dag beleeft. Daarom gaf de Efteling ons de opdracht om de Efteling-app te ontwikkelen.

Met deze app heb je als bezoeker realtime inzicht in de wachttijden van alle attracties in de Efteling. Door steeds achteraan de kortste rij aan te sluiten, haal je het maximale uit je dagje Efteling. Is er een attractie die je echt niet wilt missen, maar waarvoor de rij al een hele tijd langer is dan 15 minuten? Dan stel je een notificatie in waarbij je bericht krijgt als de wachtrij bijvoorbeeld nog maar 10 minuten is.

Boarding Pass: nooit meer lang in de rij voor de Python

Om de wachtrijen voor de populaire attractie de Python te verkorten, ontwikkelden we binnen de Efteling-app de Boarding Pass. Met de gratis Boarding Pass kun je als bezoeker heel makkelijk een tijdslot reserveren voor een ritje in de Python. Binnen dit tijdslot hoef je maximaal 15 minuten te wachten voor de populaire achtbaan. Sinds de introductie in 2018 voerden we enkele optimalisaties door, zo:

  • Is het tijdslot waarbinnen je je bij de attractie moet melden van 15 minuten gewijzigd naar 30 minuten. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en een betere spreiding binnen het tijdslot.
  • Gaat de Efteling in de toekomst werken met gedeeltelijk overlappende tijdsloten.
  • Voert de Efteling nog kleine aanpassingen in de wachtrij door om te voorkomen dat er voor aanvang van het tijdslot een rij op het plein voor de Python ontstaat.

Kortom: de Boarding Pass wordt continu verder ontwikkeld, om bezoekers van de Efteling een nog leukere dag te bezorgen.

Case Efteling - Egeniq
De efteling - Egeniq - APPS

Uitdagingen bij het ontwikkelen van de app

Het ontwikkelen van de Efteling-app en Boarding Pass bracht nogal wat uitdagingen met zich mee. Zo kwamen we er tijdens het bouwen achter dat de app zich volledig bewust moet zijn van de attracties en wachttijden in het park. Daarvoor was een uitstekende samenwerking en communicatie met alle betrokken partijen nodig. Alleen zo was het mogelijk om onze doelen te bereiken en een succesvolle app te ontwikkelen.

Jan Jaap Nijemeisland
Project Manager & Scrum Master bij Egeniq
Egeniq - Smart APPS

Het was geweldig om deel uit te maken van het team dat de oplossing creëerde voor het tonen van accurate, realtime wachttijden voor alle attracties en shows in het pretpark van de Efteling. Het maximaliseren van de gebruikerservaring van gasten door een perfect getimede boarding pass aan te bieden was fantastisch om van dichtbij mee te maken.

Egeniq werkte in dit project samen met verschillende partijen, intern binnen het bedrijf en met product owners, evenals met engineers en het wachttijdsysteem & kaartautomaten.

31 / 01 / 2019
Case Efteling - Egeniq

Egeniq voor jou

Wil jij net als de Efteling intensief met ons en andere partijen samenwerken aan een platform of app? Neem dan vandaag nog contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden!.

Neem contact op